اختراع پرینتر و چاپ
نوشته شده توسط : حسنی

همچنین درست است که ، پس از پنج قرن که طی آن چاپ نیمه انحصار انتقال یا ذخیره سازی اطلاعات را توسط پرینتر استوک حفظ کرده است ، این نقش به طور جدی توسط رسانه های دیداری و شنیداری و اطلاعات جدید به چالش کشیده شده است. چاپ و پرینت با توجه به سهم بزرگی که در تکثیر دانش دارد ، به ایجاد رادیو ، تلویزیون ، فیلم ، میکروفیلم ، ضبط نوار و سایر فنون رقیب کمک کرده است. با این وجود ، رشته خودش بسیار زیاد است.

از چاپ نه فقط برای کتاب و روزنامه بلکه برای منسوجات ، بشقاب ، کاغذ دیواری ، بسته بندی و بیلبوردها نیز استفاده می شود. حتی برای ساخت مدارهای الکترونیکی مینیاتور و چاپ توسط پرینتر استوک نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

اختراع پرینتر و چاپگر در طلوع عصر اکتشافات بزرگ تا حدی پاسخی بود و تا حدی محرکی برای جنبشی بود که با تحول در روابط اقتصادی ، اجتماعی و ایدئولوژیک تمدن ، دنیای مدرن را آغاز می کرد. دنیای اقتصادی با سطح بالای تولید و مبادله توسط جمهوری های ایتالیا و همچنین با افزایش تجارت لیگ Hanseatic و شهرهای فلاندر مشخص شد.
اولین نقش اصلی کتاب چاپی توسط پرینتر ها گسترش سوادآموزی و سپس دانش عمومی در میان قدرتهای جدید اقتصادی جامعه بود.
یک توضیح مادی برای این واقعیت وجود دارد که چاپ در اروپا در قرن پانزدهم به جای خاور دور توسعه یافته است ، حتی اگر اصلی که بر اساس آن ساخته شده بود ، مدتها پیش در مشرق زمین شناخته شده بود. نوشتار اروپایی بر اساس الفبایی متشکل از تعداد محدودی از نمادهای انتزاعی بود. این مشکلات موجود در ایجاد تکنیک های استفاده از نوع متحرک ساخته شده به صورت سری را ساده می کند. دست خط چینی ، با تعداد بیشماری از ایدئوگرام ها که به حدود 80،000 نماد نیاز دارد ، تنها به ضعف مورد نیاز یک تایپوگرافی نمی رسد. تا حدودی به همین دلیل ، تمدن بدون چون و چرا پیشرفته شرقی ، که غنای تألیفات آن را اثبات می کرد ، در مقایسه با تمدن های غربی که قبلاً عقب مانده بودند ، روند تحول خود را کاهش داد.

چاپ در رشد و انباشت دانش شرکت کرد و انگیزه ای به آن بخشید. در هر دوره موفق تعداد بیشتری از افراد توانستند دانش بدست آمده را جذب و با سهم خود آنها را تقویت کنند. از دائرlopالمعارف دیدرو تا انتشار گسترده نشریات چاپ شده در سراسر جهان ، تغییرات مداوم در حال افزایش است ، روندی که انقلاب صنعتی در آغاز قرن نوزدهم و انقلاب علمی و فنی قرن بیستم برجسته کرد.

در همان زمان ، چاپ گسترش ایده هایی را که به شکل دادن تغییراتی در روابط اجتماعی که با توسعه صنعتی و تحولات اقتصادی امکان پذیر شده است ، کمک کرده است. با استفاده از كتابها ، جزوات و مطبوعات ، اطلاعات در انواع كشورها به همه سطوح جامعه در بیشتر كشورها رسیده است.


با توجه به رقابت معاصر بر سر برخی کارکردهای سنتی آن ، توسط برخی از ناظران گفته شده است که مقصد از بین رفتن چاپ است. از طرف دیگر ، این دیدگاه توسط کسانی که استدلال می کنند که اطلاعات به صورت چاپی مزایای خاصی متفاوت از سایر رسانه های صوتی یا تصویری را ارائه می دهد ، غیرواقعی است. اسکریپت های رادیویی و تصاویر تلویزیونی واقعیت ها را بلافاصله اما فقط زودگذر گزارش می کنند ، در حالی که متن ها و اسناد چاپ شده اگرچه برای تولید به زمان طولانی تری نیاز دارند ، اما به طور دائمی در دسترس هستند و بنابراین اجازه تأمل دارند. اگرچه فیلم ها ، میکروفیلم ها ، کارت های پانچ ، نوارهای پانچ ، ضبط های نوار ، هولوگرام و سایر دستگاه ها حجم زیادی از اطلاعات را در فضای کم حفظ می کنند ، اطلاعات موجود در آنها فقط از طریق دستگاه هایی مانند بزرگنما ، خواننده و تقویت کننده در دسترس انسان است. از طرف دیگر ، چاپ و پرینتر مستقیماً در دسترس است ، این واقعیت ممکن است توضیح دهد که چرا رایج ترین لوازم جانبی ماشین حساب های الکترونیکی مکانیزمی برای چاپ نتایج کار آنها به زبان ساده است.

به نظر می رسد که چاپ احتمالاً تحولی را نشان می دهد که با ارتباط نزدیکتر آن با این ابزارهای مختلف دیگر که اطلاعات در اختیار بشر قرار می گیرد ، مشخص شده است.

 




:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: